nowy sklep internetowy – o czym trzeba pamiętać

Otwarcie własnego sklepu internetowego to marzenie wielu osób. Świat e-commerce nieustannie się rozwija, dlatego praca na swoim, a do tego często z zacisza własnego domu brzmi, jak marzenie. I zdecydowanie może taka być!

Aby jednak odnieść sukces w świecie internetu, warto poznać dobre praktyki, które mogą do tego sukcesu przybliżyć. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się o nich więcej – bez względu na to, czy chcesz założyć sklep z tkaninami czy butik z ubraniami i dodatkami!

Dobrze dobrany asortyment

Zacznijmy od podstawowego elementu, czyli tego, co będziesz sprzedawał. Jest to bardzo istotne, tak samo jak to, w jaki sposób do tej sprzedaży podejdziesz, ale na tym skupimy się w dalszej części tekstu. Asortyment powinien odpowiadać na potrzeby Twojej grupy docelowej.

To pierwsza wskazówka – musisz stworzyć sylwetki swoich odbiorców, aby wiedzieć, jakie są ich wymagania względem produktów. Chcą kupować tanio? A może zależy im na wysokiej jakości bez względu na cenę? Zwracają uwagę na szczegóły?

Asortyment sklepu zazwyczaj powinien odpowiadać także na aktualne trendy (chyba że planujesz sprzedaż antyków i rzeczy w stylu vintage!). Dlatego tak ważne jest ich poznanie i bycie na bieżąco z tym, co dzieje się w branży.

Przykładowo jeśli chcesz sprzedawać dodatki do domu, odwiedzaj fora tematyczne, przeglądaj pasujące hashtagi na Instagramie i czytaj blogowe wpisy. W ten sposób nie umknie Ci żadna nowinka, której powinieneś szybko poszukać u producenta, a Twoi klienci będą wiedzieć, że zawsze mogą liczyć na to, że znajdą u Ciebie popularne nowości.

Funkcjonalny design strony

Wiesz już, co będziesz sprzedawał i dlaczego tak ważny jest dobre dopasowany do klientów asortyment. W osiąganiu dobrych wyników pomoże Ci funkcjonalna strona internetowa. Dzięki niej klienci będą mogli w łatwy sposób znaleźć wszystkie niezbędne do zakupu informacje, a nie będzie potrzeby, aby długo zastanawiać się nad tym jak przejść do koszyka czy zalogować się do swojego konta. Zaufaj mi – takie „szczegóły” mają znaczenie! I jeśli odpowiednio ich nie opracujesz, potencjalny klient może zrezygnowany opuścić Twój sklep.

Praktyczna wyszukiwarka

Funkcjonalny aspekt powinien dotyczyć także wyszukiwarki. Jest to szczególnie ważne jeśli posiadasz w sklepie dużo kategorii, ale małe sklepy także nie powinny zapominać o tym elemencie. Dzięki podpowiedziom przy wpisywaniu hasła użytkownik nie będzie niepotrzebnie tracił czasu i z pewnością doceni, że tak szybko może znaleźć dokładnie to, czego szuka.

Pomocne okaże się z pewnością także filtrowanie, które pozwoli osobom odwiedzającym Twój sklep przeglądać tylko te produkty, którymi są zainteresowane. To kolejny zabieg, który może pomóc w oszczędności czasu!

Odpowiednie zdjęcia i treści

Wracamy do grupy docelowej! Jeśli dobrze ją określiłeś, powinieneś znać także jej estetykę i to, co trafi w jej gust. To osoby, które zwracają uwagę na szczegóły? A może wręcz przeciwnie – najważniejszy jest design i to, jak produkt np. prezentuje się we wnętrzu? No właśnie, opcji jest wiele, a znając te, które z największym prawdopodobieństwem trafią do Twoich klientów, będziesz mógł uwzględnić ich preferencje przy robieniu zdjęć.

Zdjęcia i grafiki mogą okazać się „być albo nie być” sklepu online – pamiętaj o tym!

Przyda się to także przy tworzeniu treści. Innym językiem będziesz zwracał się do nastolatek, a zupełnie odmienne słownictwo wybierzesz, pisząc do osób w podeszłym wieku. W tym ostatnim przypadku może się zdarzyć, że dzięki bardziej zdystansowanej komunikacji teksty będą na miejscu i nikogo nie urażą. Nie zawsze większa swoboda i zmniejszanie dystansu jest najlepszym wyborem.

SEO, SEO i jeszcze raz SEO!

SEO, które możesz znać także pod nazwą pozycjonowanie, pozwoli Ci w organiczny sposób dotrzeć do potencjalnych klientów, którzy mogą być zainteresowani Twoją ofertą. Dzięki odpowiednio zaplanowanym i wdrożonym działaniom możesz wspiąć się na wysokie pozycje w wyszukiwarce. Sprawi to, że po wpisaniu wybranej frazy istotnej dla Twojej branży, klienci będą mogli odwiedzić właśnie Twój sklep.

We wdrożeniu działań z zakresu pozycjonowania pomoże Ci agencja marketingowa, która dobierze słowa kluczowe dla Twojego sklepu, biorąc pod uwagę ich konkurencyjność, zaplanuje optymalizację strony i zadba o linkowanie.

Social media

Nie zapominaj także o sile social mediów. Ich ważną zaletą jest to, że możesz wykorzystać je w momencie, gdy Twój nowy sklep internetowy dopiero powstaje. Nie musisz czekać to otwarcia strony dla wszystkich, aby dodać pierwszy post na Facebooku czy Instagramie.

W ten sposób zwiększysz szanse na to, że w momencie otwarcia będziesz posiadał już bazę osób, które znają nazwę Twojego biznesu i kojarzą Ciebie jako eksperta. To bardzo ważne, abyś kreował swój wizerunek w ten sposób. Dzięki temu klienci będą wiedzieli, że znasz się na tym, co sprzedajesz, i mogą Ci zaufać!