sublimacja - co to za metoda znakowania?

Sublimacja to jedna z najbardziej trwałych metod znakowania. Można nią zdobić ubrania, a także cały szereg tekstylnych gadżetów reklamowych i promocyjnych. Ta technika ma jednak również kilka innych zalet, które zawdzięcza m.in. wyjątkowym okolicznościom, w jakich powstają takie nadruki. Co to jest sublimacja i na czym konkretnie polega? Na jakich materiałach można ją stosować? Kiedy warto zdecydować się tą technikę? Poznaj odpowiedzi na te pytania.

Co to sublimacja? Na czym polega ta metoda znakowania?

Sublimacja swoją nazwę bierze wprost od szczególnego procesu chemicznego. Polega on na przejściu substancji bezpośrednio ze stanu stałego w gazowy, z pominięciem stanu ciekłego.

Właśnie w taki sposób reagują specjalne tusze sublimacyjne, wykorzystywane przy znakowaniu tą metodą. Potrzebne są jednak do tego odpowiednie warunki. Do sublimacji na tekstyliach dochodzi w przeznaczonej do tego prasie.

Tam arkusze sublimacyjne, na których powstaje wzór, poddawane są działaniu wysokiego ciśnienia oraz temperatury. W takich okolicznościach barwniki zmieniają stan na gazowy i przenikają do wnętrza włókien. Po chwili wracają do stanu stałego, wiążąc się z ubraniem czy tekstyliami. Nadruki tego typu wykonuje się w kolorystyce CMYK.

Metoda sublimacji – kiedy można ją stosować?

Sublimacja jest jedną z najbardziej popularnych metod znakowania. Mozna ją jednak wykonywać tylko na materiałach o konkretnych właściwościach. Przede wszystkim muszą to być tkaniny na bazie poliestru. Minimum to 70 procent takich włókien, najlepiej sprawdzają się tkaniny wyłącznie z poliestru. Sublimację można też wykonać na ubraniach bawełnianych pokrytych z zewnątrz poliestrową powłoką.

Metoda sublimacji najlepiej sprawdza się na białej odzieży, ewentualnie w bardzo jasnych kolorach. W przypadku innych barw możliwe jest uzyskanie jedynie sublimacyjnych nadruków w kolorze czarnym.

Z racji swoich właściwości sublimacja jest szeroko wykorzystywana do znakowania ubrań sportowych, w tym koszulek klubów i organizacji, a także wszelkiej odzieży związanej z aktywnością fizyczną. Przykłady sublimacji to również poliestrowe ubrania robocze z logo, chusty, opaski, ręczniki, poduszki czy nawet podkładki pod myszki.

W jakich sytuacjach sublimacja sprawdzi się najlepiej? Jej najważniejsze zalety

Największym atutem sublimacji jest jej bardzo duża trwałość. Zyskuje ją dzięki temu, że barwniki wnikają bezpośrednio do włókien materiału i tworzą z nim właściwie nierozerwalną całość. Wzory sublimacyjne nie będą się więc ścierać ani kruszyć. Są zresztą niewyczuwalne na powierzchni ubrania. W dodatku w żaden sposób nie wpływają na jego przepuszczalność.

Nadruki sublimacyjne wykonuje się na podstawie grafik o wysokiej jakości. To przekłada się na bardzo dobrą jakość samego nadruku. Metoda sublimacji świetnie odwzorowuje nawet najdrobniejsze szczegóły, kolory będą żywe. Co ważne, z czasem wzór nie wyblaknie. Sublimacja jest odporna na działanie promieni słonecznych, deszczu czy niskich temperatur.

Do zalet sublimacji można zaliczyć również krótki czas realizacji. W przeciwieństwie do niektórych technik znakowania, nie wymaga bowiem przygotowywania specjalnych matryc. Wzory można więc przenieść na poliester szybko. Dodatkowo nadruk sublimacyjny opłaca się nawet dla małych zamówień, koszt jego realizacji nie jest ściśle powiązany z liczbą znakowanych sztuk.

Mimo ograniczenia do materiałów poliestrowych, metoda sublimacji może pomóc również w znakowaniu innych ubrań. Za jej pomocą można bowiem wykonać trwałe i kolorowe naszywki, które następnie posłużą do zdobienia odzieży bawełnianej czy polarowej. 

Kiedy sublimacja się nie sprawdzi? Wady tej metody

Największą wadą tej metody jest ograniczenie co do materiałów, na jakich może być wykonywana sublimacja. Do znakowania wszystkich tekstyliów bawełnianych trzeba szukać innej metody. Problematyczny bywa także wymóg drukowania na białych lub jasnych tkaninach.

Przy wyborze sublimacji trzeba też pamiętać, żę jej koszt przy dużych nadrukach może być wysoki. Producenci najczęściej podają jej cenę w przeliczeniu na metr kwadratowy nadruku, koszt zależy od wielkości oznakowanej powierzchni.

Podsumowanie: sublimacja – co to jest i kiedy znakować nią ubrania?

Sublimacja znakuje ubrania dzięki specjalnym tuszom, które przenikają bezpośrednio do wnętrza tkaniny. Można wykonywać ją na ubraniach, w których co najmniej 70 procent stanowią włókna poliestrowe. Materiał powinien być biały lub bardzo jasny.

Największym atutem tej metody jest trwałość, którą wyróżnia się sublimacja. Co to oznacza? Materiały znakowane w ten sposób nie muszą się obawiać niskiej temperatury, działania promieni słonecznych czy deszczu. Tą metodą uda się też dobrze odwzorować pełnię kolorów i najmniejsze szczegóły.